A színek birodalma: direktszínek és a művészet

Myreille

andorkatimea01

1963 óta a Pantone minden évben kiadja a direktszíneket tartalmazó színskálát. Idén azért különösen érdekes, mert egy magyar grafikus munkája látható a fedőlapon.

2014 márciusában dobta piacra a Pantone a grafikusok és a nyomdák által a világon mindenütt használt, a nyomdai direktszíneket tartalmazó Pantone-skála új verzióját, a „PANTONE PLUS SERIES for graphics and multimedia”-t, mely 84 színmintával gazdagított változata az 1963-ban létrehozott eredeti Pantone-skálának.

Az esemény alkalmából az amerikai cég új programba kezdett, melynek az Artist Edition Covers címet adta. Ennek keretében a cég a PANTONE Canvas ingyenes online grafikus portfóliók közül választ ki olyan munkát, amelyet egy-egy kiválasztott termékének fedőlapján szerepeltet.

A több ezer portfólióból a Műcsarnok vezető grafikusának, Andorka Tímeának Optika/Kromatika című projektjét tartották érdemesnek arra, hogy 2014-ben a PANTONE FORMULA GUIDE és a PANTONE SOLID CHIPS színskála fedőlapjára kerüljön.

andorkatimea02

Pantone-színskála Andorka Tímea fedőlapjával

andorkatimea03

Pantone-színskála Andorka Tímea fedőlapjával

Az eredetileg plakáttervnek készült alkotás Goethe színelméletét veszi alapul. Az Optika/Kromatika Goethe egy megjegyzésére utal, amely szerint ő, Newtontól eltérően, nem látástudományt, optikát, hanem színelméletet, kromatikát igyekszik művelni, azt mutatva be, ahogy az emberek valóban tapasztalják a színeket, és nem azt, ahogy matematikailag tapasztalniuk kellene. Ezt a vitát jeleníti meg a két betűkompozíció ütközése: az egyik kiszámított, kontúros, geometrikus, a másik a színes árnyékok impresszionisztikus játékára épít.

andorkatimea04

Andorka Tímea eredeti plakátja

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra