„Életem végéig ezzel fogok foglalkozni” – a Kamorka tervezőjével beszélgettünk

Radics Rozi

Ha a Grimm mesék hősnőinek huszonegyedik századi, budapesti hasonmásait keresnénk, tuti, hogy Dömény Klaudia lenne Hófehérke. De ki ez a lány és milyen ruhákat tervez?

Dömény Klaudia divattervező nagyon szeret búvárkodni a különböző népek monda –és hiedelem világában egyaránt.

Nagy mesegyűjtő vagyok. –mondja, amikor arról kérdezem, hogy talált rá márkájának cseppet sem szokványos nevére a Kamorkára. – A Kamor a szülő asszonyok ágya felett őrködik. Vigyáz rájuk és pici babáikra. Nem egészen tündér, inkább egy jóságos, védőlény. A Mod’Art francia divatiskolában diplomáztam, akkor kellett kitalálnunk a márkanevünket is. Vizsgamunkáimat már Kamorkaként mutattam be. Persze hozzátettem a” KA” kicsinyítő képzőt – egyrészt a gyerekek miatt, akiknek elkezdtem tervezni, másrészt meg szerintem így sokkal aranyosabb.
Szokatlan kezdés egy dizájnertől, hogy a kifutón megtett első lépései a kismama és – gyermekruhák felé indulnak.

Klaudia egész életében maghatározó szerepet játszottak a gyerekek. Kamaszkorától gyakorló bébiszitterként rengeteg tapasztalatot, ismeretet szerzett a kicsikről és a kicsiktől. Később ezeket a bölcsességeket valamilyen módon beépítette kollekcióiba.

Gyerekruhákkal indultam – meséli. – A női ruhák, bármennyire is hihetetlennek hangzik, ezekből nőtték ki magukat. Megkerestek anyukák, akik a kislányukkal szerettek volna összeöltözni, sőt olyanok is akadtak, akik megvették maguknak a legnagyobb gyerekméretet, mert annyira beleszerettek az adott darabba, és szerencséjükre jó volt rájuk, mások elkezdték kérni, hogy tervezzem meg nekik a kislányruhát felnőtt méretbe is.”

Dömény Klaudia már kislánykorában tudta, hogy nem létezhet művészet nélkül. Óvodáskorától balettra járt. Később énekelt. A rajz mindig jelen volt az életében. Anyukája nevelte tudatos vásárlóvá, akinek figyelmeztetése: “Ezt nem vesszük meg, mert műanyag!” a mai napig elkíséri. A kreatív anya varrta, kötötte, a divattervező majdnem az összes ruháját. Családja, szocializációja máig meghatározzák a tervező személyét és munkáját. Bár kanyargós utat járt meg, ami nem volt mindig egyszerű, gördülékeny, mégis révbe ért. Volt, hogy kedvét szegték, de nem tartott sokáig, a rajz és a kreatív –kísérletező energiái tovább lendítették.

Klaudia sorra mutatja a ruhákat, tapintsam meg őket, hogy megtapasztaljam a pamut, a len és a kender alapú anyagok különbségeit; közben megosztja velem tudását az organikus anyagokról és az ökodivatról:

Engem a divatban leginkább az anyagok, textíliák, színek érdekelnek. Nem a csillogás és a kifutók. A kedvenc részem a tervezésben, a minták kitalálása. A különböző kis rafinériákkal, mint rojtok, szegélyek, hímzések is nagyon szeretek elidőzni – mondja. – Növényi alapanyagaink természetes formában, vegyszermentesen, vagyis organikusan kerülnek felhasználásra. Magyarországon elsőként mi kezdtünk el foglalkozni organikus textilekkel. A Kamorkában minden organikus. Ruháink kb. 80% -a Gots minősítésű. (GOTS Global Organic Textile Standard – Globális organikus textil szabvány: az ellenőrzött biológiai textilek világszerte legismertebb minősítése a legszigorúbb irányelvek mentén biztosítja, hogy a természetes textíliák alapanyagai megfelelő termesztésből származnak és a feldolgozásuk ellenőrzött feltételek mellett, az ökológiai, környezetvédelmi illetve társadalmi előírások betartásával történik.) Már úgy termesztik a gyapotot, hogy eleve nem éri vegyszer. Tudják, honnan származik, milyen úton állítják elő, milyen munkaerő, milyen körülmények között dolgozik rajta. Másik minősítés, ami a maradék 20% -ban megtalálható nálunk az OEKO– TEX.

OEKO– TEX: Szabvány a textiltermékek és az azokon alkalmazott kellékek mint például cérnák, gombok, tépőzárak, címkék számára kidolgozott, humánökológiaia szempontok szerint összeállított vizsgálati és tanúsítási rendszer. Előírja a textil- és ruhaipari gyártásban használt anyagokban előforduló kémiai anyagoknak azt a még megengedett mennyiségét, ami az emberi szervezetre nézve nem jelent veszélyt. A nemzetközi OEKO-TEX Szervezethez tartozó akkreditált vizsgáló intézetek hivatottak arra, hogy a termékeket ebből a szempontból minősítsék és ezt követően rendszeresen ellenőrzik, hogy az OEKO-TEX tanúsítványt megszerzett termékek folyamatosan teljesítik-e az előírt követelményeket. Ez biztosítja a fogyasztóközönség számára, hogy az OEKO-TEX megkülönböztető jelzéssel ellátott termékek az egészségre nézve nem ártalmasak.

Az organikus textilek előállítása nemcsak vegyszermentes, de a Fair Trade irányelveken alapul.

Fair Trade: Méltányos vagy becsületes kereskedelem, amely hangsúlyt helyez arra, hogy a harmadik világbeli termelő megkapja az őt megillető pénzt a terményért. A méltányos kereskedelem a nemzetközi árucsere szokásos felfogásától eltérő megközelítés. Kereskedelmi partnerséget jelent, amely a hátrányos helyzetű termelők számára hivatott a fenntartható fejlődést – előmozdítani.Dömény Klaudia és csapata nagyon figyel arra, hogy vásárlóik nyomon tudják követni, hol, hogyan készülnek a ruháik.

Nem sokkal a rendszerváltás után a kilencvenes évek kezdetén elözönlötte Magyarországot a kínai árudömping. Ezzel egyidejűleg a textilipar teljesen tönkrement, majd megszűnt. A gyárak, szövödék, varrodák eltűntek, az új olcsó áruval nem tudták felvenni a versenyt. Azóta sem sikerült talpra állniuk. A rendszerváltás privatizációi pedig egyáltalán nem tettek jót az iparágnak. Napjainkban sincs ez másként. A távol-keleti gyártás megteremti és fenntartja a fogyasztói társadalom állandóan megújuló igényét a mindig változó Fast Fashion trendek iránt.

Nagyanyáinknak kevés ruhája volt, azokat pedig megbecsülték és továbbörökítették lányaikra. Saját kezeikkel készítették őket, jó minőségű, természetes anyagból, igényes hímzésekkel, díszítésekkel. Gondoljunk bele, több évtizedet kibírtak! Ezek a ruhák a szó szoros értelmében személyre szabottak voltak, erős érzelmi kötelék fűzte őket viselőikhez – mondja Klaudia, aki rajztanár édesanyjának köszönhetően mindig is vonzódott a természet és a népművészet felé. Kislány korától kezdve hímzett, varrt és a kötéssel is megpróbálkozott. – Bár az utóbbi – magyarázza nevetve – kicsit rázósabb, nincs elég türelme hozzá, de nem adja fel. Már csak azért sem, mert a Kamorka egyik irányvonalát a különböző kötött ruhák, felsők képviselik. A kötött termékek időtállóak.

Abban a Paks melletti kis  faluban, ahonnan Klaudia elindult, élnek aranykezű nénik, akik a dizájner instrukciói alapján gyorsan villogó kötőtűikkel megvalósítják mindazokat az elképzeléseket, melyek megszületnek a tervezőasztalnál. A fiatal dizájner ezzel tulajdonképpen egyfajta szociális tevékenységet is végez, segíti a vidéken élő nyugdíjasokat, hogy egy kis plusz jövedelemhez jussanak, és egyben ráirányítja a figyelmet a régi, tradicionális kézimunkákra.

Mi tudjuk, hogy honnan származnak a ruháink. Ezeket itt Kati néni kötötte – mutat rá Klaudia egy – egy könnyű kis topra, laza felsőre. Festékeik, melyekkel a pamutot és a többi anyagot színezik, egyáltalán nem tartalmaznak vegyszereket.

Magyarországon a gyerekdivat a szó szoros értelmében gyerekcipőben jár. Én viszont a kezdetektől tudtam, hogy nekik akarok tervezni. Különösen fontos, hogy a gyermekeink öltözködésére is odafigyeljünk. A szülök részéről egyre nagyobb figyelem irányul arra, milyen étellel táplálja őket, milyen babaápolókat használnak. Az is lényeges, hogy a ruha, amit ráadunk a kicsikre például bőrbarát-e? A magyar társadalomnak egy vékony rétegét foglalkoztatja a környezet – és egészségtudatosság. A Kamorka egyik fontos küldetése, hogy közel vigye és egyben informálja is az embereket a fenntartható divatról. Vannak, akik, akkor hallanak először minderről, amikor belépnek a boltba.

A kis üzlet, melyben Klaudia saját márkájának otthont teremtett, Újlipótvárosban található. Kókuszrostszőnyeg, fehér törzsű nyírfák ágaira erősített hinta, a mennyezetet borító zsákvászon nem pusztán dizájn kellékek, hanem hirdetőtáblái is természetközpontúságnak.

Most bővültünk vegyszermentes mosószerekkel, bőrápoló olajokkal. Mindegyik lebomló illetve növényi alapanyagból készült– meséli büszkén. – Az olajok babáknak és a kismamáknak is egyaránt hasznosak lehetnek. Sokan kérdezték a vevőink közül, hogy hogyan, milyen mosószerrel tisztíthatják a Kamorka ruhákat? A megszokott rutin szerint is moshatóak, de ahhoz, hogy megőrizhessük a ruhák legértékesebb tulajdonságát, a vegyszermentességet, ajánljuk az ökomosószereket. Abban is szeretnénk segíteni, hogy kell ezeket használni, így szívesen mesélünk erről az üzletben, és létrehoztuk ezt a kis sarkot, ahol bárki kedvére válogathat, tesztelheti ezeket a termékeket”

A Kamorka logója faágon himbálózó fehér hinta. Ha beleülsz, elrepít, elringat, megnyugtat. Nem csak a gyerekeket vonzza magához.

A Kamorka 2017-es nyári kollekciója a Kertterápia nevet viseli. A textilek mintáit Klaudia tervezte. Nem bírtam megállni, hogy ne kérdezzem arról, milyen darabokkal készül őszre –télre.

Szabó Magda Tündér Lalája volt rám a legutóbb nagyon nagy hatással – avat be. – Hangos könyvben vettem meg és szinte mindig ezt hallgattam. Új értékekkel lettem gazdagabb. Két színvilág dominál majd a következő kollekcióban. Tündérország, üveghegy púderes pasztellja, amire Áter- Páter, a gonosz varázsló sötétsége vet árnyékot. Nem feketét, sötétkéket. A legviccesebb az egészben, hogy Szabó Magda évtizedekkel a nagy unikornis trend előtt, már kitalálta Gigit, a kis arany egyszarvút, úgyhogy most hozzánk is be fog nézni!

Fotók: Kamorka

Kapcsolódó cikkek:

Nyomtatás

Cikkeket csak regisztrált felhasználok tudnak elmenteni! Regisztrálj most!

Visszaugrás a navigációra

Szólj hozzá!

Szólj hozzá

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra