A teve, a harcos és a kutya, aki lefelé nézett

Vidra

joga01

Elhiszed, hogy a jóga egészen más különleges képességeket kíván, mint eddig gondoltad? Merj bátran kezdő lenni!

Nem reprezentatív, ám véletlen felmérésünkből kiderült: sokan azért nem kezdenek jógázni, mert az hiszik, ez csak olyanoknak való, akik már eleve összevissza tudják tekergetni a testüket, extrém egészséges életet élnek, ráadásul fejből tudják az egyes pozitúrák (na jó, ászanák) szanszkrit nevét is.

joga02

Kezdj el jógázni és gyakorolj, jönnek majd a sikerek is! – Fotók: freedigitalphotos.net Praisaeng és samuiblue

A fenti feltevéscsokorból kibontakozó további tévhitekből is komoly listákat lehetne írni, de egyszerűbb, ha inkább leszögezzük: a jóga alapvetően nem annyira misztikus, mint amilyennek tűnik – annyira nem az, hogy akár otthon is jógázhat bárki; a címszereplők például egészen egyszerű jógapózok.

A számtalan jógatípus alapmozdulataiban nincs igazán különbség, így tulajdonképpen mindegy, hogy kezdőként mit választunk; csinálni kell, a többi pedig útközben szépen kialakul. Erőfeszítés nélkül persze itt sem várható fejlődés és eredmény, de nem a remegő izmok és a megszakadás a cél. Mindössze két különleges képességre van szükséged a sikerhez: elhatározásra és kitartásra.

A jógázással járó fizikai előnyök szinte csak kellemes mellékhatások ahhoz képest, amiről a jóga valójában szól: a 100%-ban önmagaddal töltött időről. Ha rendesen figyelsz a légzésedre és a mozdulataidra, a kettő összhangjára és a testedben jelentkező érzésekre, aligha van esély arra, hogy közben elkalandozzanak a gondolataid, netán unatkozni kezdj. Egy jó jógaóra egyszerre kikapcsol és feltölt, türelemre és kitartásra tanít, miközben erőt, rugalmasságot, egyensúlyt és tartást ad – kívül és belül.

Ahogy vízcsapot szerelni, gitározni vagy horgolni is megtanulhatsz online videókból, úgy jógázni is lehet DVD vagy a net segítségével. Az viszont tény, hogy a jóga minden szempontból jóval összetettebb, mint mondjuk egy ugrabugrálós kardióedzés, teljesen kezdőként tehát inkább okos legyél, mint bevállalós. A sérülések és a rossz beidegződések elkerülése érdekében mindenképp ajánlott, hogy az első néhány alkalommal legyen melletted egy instruktor vagy egy gyakorlottabb jógi, aki megmutatja, hogy mi mindenre kell odafigyelned, hogyan lélegezz és hogyan tartsd magad. Utána már jógázhatsz egyedül is, ha nincs időd, kedved vagy lehetőséged csoportba járni, elszántság kérdése az egész.
A neten elsősorban angol nyelvű jógavideókat találni hatalmas mennyiségben, de az esetleges nyelvi akadályok könnyen leküzdhetők egy kevés tapasztalattal: először nézd végig figyelmesen a gyakorlatokat, és csak utána tekerd ki a jógamatracot.

Kiindulásként érdemes átböngészni ezt a három oldalt: időtartam, stílus, oktató, nehézségi szint, és a gyakorlatok célja szerint is válogathatunk a sok száz ingyenes videó között.

Yogavibes – több mint 300 videó>>>

Do Yoga with me – 15 stílus, több száz videó>>>

Yome – itt pózokra és egészségügyi problémákra is lehet keresni>>>

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra