Már mi is azt mondjuk, hogy “ezek a mai fiatalok”

Myreille

Húszasokból észrevétlenül negyvenesek lettünk és fel kell kötni a gatyánkat, hogy a minket követő Y generációval, azaz a digitális nemzedékkel lépést tudjunk tartani a munkapiacon. Jössz vagy lemaradsz?

Kényelmetlen belegondolni, hogy az Y generáció, azaz a mai harmincasok, már nem az iskolapadban ülnek, hanem ugyanazon a munkapiacon mozognak, mint mi negyvenesek, illetve fontos vállalati pozíciókat töltenek be, és már nem mi vagyunk a lendületes, nagy motivációval és technológiai tudással bíró nemzedék, hanem ők.

A mostani 28-45 éves korosztály eltérő módon jutott el a digitális mindennapokba. A korosztály idősebb tagjai a technikai fejlődéssel együtt járták végig saját digitális evolúciójukat, és tanultak bele az új eszközök használatába – én még használtam Commodore 64-et, láttam diplomata táskányi mobiltelefonokat és az első saját gépemben a HDD 1 gigás volt – míg a fiatalabbak beleszülettek. Ők a digitális nemzedék, akik a levegővétellel együtt keresik a wifit, hírportálokról tájékozódnak és okostelefonjukon ott az egész életük. Aktívan jelen vannak a közösségi médiában, app-okat használnak, követik, majd gyorsan és hatékonyan illesztik életükbe a technikai újdonságokat.

Fotó: patrisyu - FreeDigitalPhotos.net

Fotó: patrisyu – FreeDigitalPhotos.net

Az emberiség története során mindig jelen volt a generációk közötti ellentét és a fiatalok újra és újra túlnőttek elődeiken, persze az így kialakuló verseny és új tempó ösztönzően hat az idősebb generációkra is. Megszoksz vagy megbuksz elv alapján, nyitottnak kell lenni az újdonságokra, bátran ki kell próbálni szokatlan, “fura” dolgokat. A “ritmus felvétele” nem azért életbevágó, hogy “képben legyünk” és walkman helyett telefonon hallgassunk zenét, hanem munkapiaci előnyünk megőrzése miatt is. Hiába a 20 éves tapasztalat, mindig újra és újra képezni kell magunkat, ráadásul új módszerekkel.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatalok számára a korábban bejáratott vállalati oktatási gyakorlat és struktúra nem tartogat elég kihívást, a hagyományos tankönyvek és előadások nem ütik át az ingerküszöbüket – mondjuk a miénket sem, de mi beletörődtünk, hogy ilyen az oktatás -, sőt, gyakran probléma az elavult tudásanyag is. Saját ritmusukban, kreatívan szeretnek tanulni, ráadásul az internetre úgy tekintenek, mint végtelen tudástárra, ahol sokféle információ, tudásanyag elérhető.

„Tudásvágy fűti a fiatalokat – osztja meg tapasztalatait Koharek András, az ARTudásmenedzsment elearning szakértője -, tisztában vannak azzal, hogy rövid internetes keresés után több tucat találatból válogathatnak az online marketing tippektől a szoftverhasználatig, ám éppen a kínálat bősége hívta életre azt az igényt is, hogy minősített, véleményezett tananyagokra van szükségük a valós, aktuális és azonnal hasznosítható tudás megszerzéshez.”

Az Y generáció számára nem természetes a szenioritáson alapuló elismerés és hierarchia, ők a teljesítményt, a tapasztalatokat és a képzettséget tartják figyelemre méltónak. – Nem szemtelenek ők, hanem tudatosak! – Számukra nem kényszer a tanulás, hanem a megszerezett tudással saját piaci értéküket szeretnék növelni. Karrierjüket céltudatosan építik és néhány évente munkahelyet váltanak, hogy egyre magasabbra jussanak a szervezeti ranglétrán.

Felgyorsult életmódjuk valamint korlátlan információ-hozzáférésük miatt számukra nem alternatíva a hagyományos, tantermi oktatás, ők akkor és ott akarnak tanulni, ahol éppen saját időbeosztásuk engedi – metrón, ebédszünetben, bárhol -, illetve amikor egy esemény vagy egy új feladat ezt megköveteli tőlük. Az online és e-learning megoldásokon kívül nyitottak a m-learningre, azaz a mobileszközös tanulásra és az interaktív tananyagokra is.

„Jelentős digitális szakadék tátong a vállalatok oktatásszervezési rutinjai és a tanulók igényei között. – osztja meg tapasztalatait az e-learning szakértő. – Habár egyre több vállalat dönt az e-learning bevezetése mellett, tapasztalataink azt mutatják, hogy leginkább az évente ismétlődő képzéseket helyezik elektronikus környezetbe. A munka-, tűz- és egészségvédelemi anyagok után a vállalati szabályzatok (pl. etikai kódex) majd a vállalat termékeiről szóló tananyagok kerülnek be az oktatásmenedzsment rendszerekbe. Arra viszont nagyon kevés példát látni, hogy a rendszerben szabadon választható tananyagok is helyet kapnának. Amikor felvetjük, hogy erre szükség lenne, „hivatalos” magyarázatként az szokott elhangozni, hogy a dolgozók túlterheltek, nem szeretnének még több időt a gép előtt tölteni, szabadidőre vágynak. Ez bizonyítottan igaz az idősebb generációkra, de tévútra visz, ha a fiatalokat is ebbe a skatulyába helyezzük.”

Legnagyobb a vonzereje az időgazdálkodással és tárgyalás-, prezentációs technikákat bemutató anyagoknak. Szinte minden szervezetben örömmel fogadják a nyelvkurzusokat, amelyek lehetnek heti bontásban rövid kis blokkok, vagy hosszabb, tanfolyam jellegű anyagok.

Az Y generáció új szemléletet, innovatív megoldásokat követel tőlünk tananyag fejlesztőktől is, hiszen illeszkedni kell a fiatalok gyors, kihívásokkal teli életmódjához. – összegzi Koharek András. – Kedvelik a rövid, pergős blokkokból álló tananyagegységeket, a változatos interakciókat, a lendületes és mozgalmas oldalakat. Igénylik a reszponzív, az eszközök képernyőméretéhez automatikusan illeszkedő tartalmat, és a böngészést kifelé mutató hivatkozások mentén. Gyakorlatias tudásra vágynak és szívesen veszik, ha a tananyag elvégzéséről a közösségi oldalakon hírt adhatnak.”

Az Y generáció versengő attitűdje gyakran zavarba hozza még az eggyel korábbi, X generáció tagjait is, akik biztonságra törekednek és könnyebben elhiszik magukról, hogy valamiben nem elég jók. Amíg egy negyvenes-ötvenes lamentál, a mostani harmincasok magabiztosan és bátran vágnak bele új feladatokba. Az oktatásmenedzsment rendszer és az e-learning bevezetését az Y generáció kihívásnak, kalandnak fogja megélni, az idősebbek viszont ugyanúgy nyűgnek, ahogy a tantermi fejtágításokat – megoldást jelenthet erre a problémára a fokozatos bevezetés és a választható kurzusok, amelyek szórakoztató tanulást, használható tudást és sikerélményt nyújt.

Természetesen az e-learning tananyagok nem csak vállalatok számára elérhetőek, illetve olyan szórakoztató egy jó e-learning tanagyaggal tanulni, mint amikor az ember lánya egy Ladából vagy Trabantból átül egy új, modern autóba és ki se akar belőle szállni. Megéri kipróbálni és megszeretni!

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra