Nehogy betekeredj! Tavaszi bringa karbantartás

Myreille

Tavasz, napsütés… elő a biciklivel, irány a bicikliút! Mielőtt a téli álom után őrült tekerésbe kezdesz, kell a villáskulcs is.

Én is elővettem a biciklimet és elvittem Gáspár Tamás barátomhoz, aki remek szakember, hogy segítsen a tavaszi ellenőrzésben. Miközben a biciklim felfrissült – igen, a bringámat is nála vettem, Author és imádom – kigondoltuk, veletek is megosztjuk a legfontosabb tudnivalókat.

A kerékpáron tavasszal néhány főelem átvizsgálása feltétlenül szükséges. Ezt minden elindulás előtt érdemes megejteni, ám egy téli pihenő után különös figyelemmel kell megtenni. Az átvizsgáláshoz a legegyszerűbb, ha fejre állítjuk a kerékpárt, így mindenhez hozzáférünk.

Gumi

Első dolog, hogy ellenőrizzük a gumikat. Ha a téli raktározáshoz nem engedtük le, akkor is mostanra szinte biztos, hogy leeresztettek. Teljesen vagy félpuhára. Minden bizonnyal a belsők teljesen jók, csak anyagukban engedtek egy keveset. A külsőt kell leellenőrizni, hogy az oldalán nincsenek-e repedések, sérülések. Egy keveset használt és még nem annyira kopott külső is elöregedhet, vagyis a napfény, a páratartalom-változás és a folyamatos nagy nyomás hatására kirepedezhet. Ha mindent rendben találunk, felfújhatjuk a gumikat.

Kerék

Második kötelezően ellenőrizendő, a kerekek állapota. Nyomkodjuk végig a küllőket (ahol keresztezik egymást), hogy mindegyik feszesen áll-e; nincs-e kitörve valamelyik vagy nem túl laza-e. Ha rendben van, pörgessük meg a kereket. Ha egyenesen fut (amit legegyszerűbben a fékpofánál tudunk ellenőrizni), akkor minden rendben van.

Fék

Ellenőrizzük a fékeket! Ha a fékkar meghúzásával a fék mindkét oldala bemozdul (a fékbetét a felnihez ér; illetőleg a féktárcsához, ha az van), a fékkar elengedésével egyenlő módon távolodnak el a felnitől, akkor ott is minden rendben. Ha nem mozog szépen, akkor minden bizonnyal a bowden rozsdásodott vagy koszolódott be a házba. Ez esetben (tekintettel arra, hogy igazán nem nagy tételről van szó), feltétlen új bowdent érdemes használni, a bowdenházba pedig egy kis olajat csepegetni. Ha a fék két oldala nem egyenlően mozdul vissza, a fék rugóerején kell állítani.

Váltó és csavarok

A váltót úgy ellenőrizhetjük, hogy egyik kezünkkel a hajtókart hajtjuk, a másikkal végigváltunk az összes fokozaton. Ez a bowden is be tud rozsdásodni; a váltórendszer még érzékenyebb, mint a fékrendszer. Végezetül nézzük meg, hogy minden csavar fixen van-e rögzítve: keréktengely csavarok, hajtómű csavarok, pedálok, stucni, kormány, nyeregcső.

Kék, mint a tavaszi ég... (Fotó: BrinGáspár)

Életem legjobb döntése volt, hogy rendes bringát vettem, előtte szenvedés volt a váltás és a hegymenet. (fotó: BrinGáspár)

Éves karbantartás

Évente egyszer a kerékpáron egy nagyszervizt is érdemes csináltatni. Ez azt jelenti, hogy szinte az összes forgórész (kerékagyak, kormánycsapágy és hajtómű) szétszedésre, pucolásra, majd újra bezsírozásra kerül (sok esetben a csapágygolyókat is cserélni illik). Emellett a kerekeket centrírozzák, majd féket és váltót beállítanak. Ezt a szervizt vagy ősszel az elrakás előtt (ez az inkább javasolt), vagy tavasszal elővételkor érdemes megejteni. Olyan ez, mint a fogorvos: ha gyakrabban jár az ember, kevésbé fáj és olcsóbb. Évente egyszer, átlagos felhasználónak elegendő. Egy ilyen nagyszerviz elvégzéséhez többféle drága és speciális szerszámra, valamint nagy gyakorlatra van szükség. Ilyet csak az végezzen, aki mindkettővel rendelkezik!

A fent említett ellenőrzésekkor jelentkező apró-cseprő problémákat, akár egy univerzális kerékpárszerelő kulcs segítségével, bárki otthon tudja orvosolni. Komolyabb szervizeléshez viszont tehát komolyabb eszközök és tudás, gyakorlat szükséges.

Ne csak tekerj, hanem néha ellenőrizd a láncot és a gumikat!

Év közbeni karbantartás tekintetében nagyon fontos, hogy a lánc mindig enyhén olajnedves legyen. Még akár a műszerolaj is megteszi, de érdemes kicsit minőségibb, kifejezetten a kerékpárlánc kenésére tervezett lánckenő sprayt alkalmazni. Zsírozni a láncot tilos! Semmire sem jó, csak felszedi a koszt, ami smirgliként „megeszi” a láncot. Ügyeljünk mindig arra is, hogy a kerekekben megfelelő nyomás legyen, valamint menet közben figyeljünk a kerékpár reakcióira és visszajelzéseire is! Ha valami nem tökéletesen működik, inkább nézessük meg!

Gáspár Tamásnak Budán és Pesten is van üzlete, keressétek bátran és nyugodtan hivatkozzatok rám és az oldalra.
BrinGáspár Buda: 1034 Budapest,  Pacsirtamező u. 38.
BrinGáspár Pest: 1158 Budapest,  Pestújhelyi út 33/b
web: http://bringaspar.hu

Kapcsolódó cikk:
Ami kötelező és ami erősen ajánlott

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra