A fogyasztói társadalomból nincs menekülés!

Myreille

warhol

Társadalomkritikának indult, mára a legnagyobb reklámfogás lett belőle. Warhol és a Campbell’s leveskonzervek.

 

A MoMA legújabb ajándéktárgya Andy Warhol Campbell’s Tomato Soup sorozatának bögrésítése. A híres Warhol-féle Campbell’s leveskonzerv-nyomatok a New York-i MoMA tulajdonában vannak, így nem véletlen, hogy ez a bögre megjelent a múzeumbolt polcán.

campbells-soup01

Andy Warhol Soup Mug – MOMa (Gyártó: Rosenthal)

Andy Warhol 1962 júliusában állította ki leveskonzerveit a Los Angeles-i Ferus Gallery-ben. A képek vegyes technikával, festéssel és szitanyomással készültek. Warhol tudatosan úgy helyezte el a képeket a galériában, ahogyan a szupermarketek kínálják a leveskonzerveket: rendezett, szép, egyenes sorokban, tartotta magát a termékelhelyezés írott és íratlan szabályaihoz.

A pop-art jegyében alkotó Warhol provokációnak szánta a kiállítást, párhuzamba állította a műkereskedelmet az élelmiszer kereskedelemmel, a művészeti galériát a szupermarkettel. Az ész nélküli fogyasztás ellen tiltakozott azzal, hogy hétköznapi tárgyakat állított műveinek középpontjába.

Campbells_Soup_Cans_MOMA

Andy Warhol: Campbell’s Soup Can – MoMa, Az egyforma (20 x 16 inche-es) alkotások nem voltak teljesen egyformák, mert az egyhangú külső más-más levest takart.

campbells-soup02

A nagy méretű Campbell’s Tomato Soup már a Campbell megrendelésére készítette Warhol, és különböző színvariációk is születtek belőlel.

“Amerika azért fantasztikus – mondta Warhol -, mert a leggazdagabbak légyegében ugyanazt fogyasztják, mint a legszegényebbek.” Amúgy ő is nagy rajongója volt a Campbell’s termékeknek. „20 éve minden nap ugyanazt ebédelem” – nyilatkozta.

A Campbell’s először nem lelkesedett Warhol konzerves alkotásai miatt, sőt, pert is fontolgatott a művész ellen, azonban amikor a képek iránt nagy volt az érdeklődés – az eredeti leveskonzervek 27 centbe kerültek, egy-egy festményt 100 dollárért kínáltak – győzött a józan ész és a marketing. A gyár végül odáig elment, hogy Warhol-tól képet rendelt – ez a híres Campbell’s Condensed Tomato Soup – és a  paradicsomleves-variációiból címkét készített a konzervekre. Legutóbb éppen tavaly ősszel volt ilyen kampányuk, mert kiderült a Campbell’s paradicsomnak az a legnagyobb reklám, hogy Warhol képekre tette.

campbells-soup09

Megvalósult művészet – Campbell’s paradicsomleves warholnos csomagolásban

campbells-soup07

Andy Warhol a szupermarketek polcain – művészi paradicsomleves 75 centért.

campbells-soup10

Mindenkinek jár egy kis pop-art… – Warhol a polcon

A MoMA bögre belső oldalán Warhol egyik leghíresebb mondata olvasható: “Art is what you can get away with.” Vicces belegondolni, hogy egy (klasszikus csomagolású) Campbell’s paradicsomleves doboza maga a pop-art történelem és a világ legdizájnosabb tolltartója is lehet, miközben senkit sem érdekel, milyen ízű is az a konzerv paradicsomleves…

Kapcsolódó cikkek:

Nyomtatás

Cikkeket csak regisztrált felhasználok tudnak elmenteni! Regisztrálj most!

Visszaugrás a navigációra

Szólj hozzá!

Szólj hozzá

Visszaugrás a navigációra

Visszaugrás a navigációra