Gyerekkoromban nagyon szerettem “az okos lány” mese különböző verzióit. Akkor jó mesének tűnt, találtam benne mintát önmagamnak, most viszont van vele némi problémám.
Gyerekként engem nem hozott lázba, hogy egy herceg cipővel a kezében bejárja utánam a fél világot és kiment a sanyarú sorsomból, de azt sem vettem komolyan, hogy majd egy férfi csókja lehel majd belém életet. Nem kedveltem a tehetetlen nőket. Számomra Az okos lány volt vonzó. A lány, aki a lehetetlen problémákat, kihívásokat is képes megoldani. Szellemes, bátor és nagyon életrevaló.
A mese
Az okos lány mesének több változata van, én kettővel találkoztam.
Az okos leány népmese valamint a Mátyás-királyos A bíró okos lánya című mese egyaránt rövid és a lánynak három próbát kell kiállni. Először azt kéri a király a lánytól, hogy a százéves fonalából csináljon aranyfonalat. Erre a lány azt választolja, hogy megfonja ő a fonalat, ha a király az apja százéves sövénykerítéséből csináltat orsót, ami méltó az aranyfonalhoz. Ezután a király azt kéri, hogy foltozza meg a lyukas korsót, a lány pedig a korsó kifordítását kéri a királytól, hiszen a színéről nem foltozunk semmit. Ezután a király magához rendeli a lányt, de közben három feltételt is teljesítenie kell. Az utazásra, az öltözködésre – a magyar népmesék rajzfilmben mindenkinek beégett a meztelen nő ábrázolása – , vagy éppen a köszönésre vonkoznak ezek a feladványok, de ami minden mesében közös, hogy a lánynak vinni is kell ajándékot meg nem is. Ezt a lány minden esetben úgy teljesíti, hogy két szita közé fog egy galamot, amit a király előtt elenged és a madár elrepül.
Az okos feleleteknek meglesz a jutalma: a királynak igencsak megtetszik az okos lány és feleségül veszi, vagy pedig férjjel és vagyonnal ajándékozza meg.
A másik, hosszabb mese a Grimm testvérek nevéhez fűződik. Az okos parasztlány (The peasant’s wise daughter) címen fut. A királyhoz ebben a mesében is eljut az okos lány híre és azt ígérni neki, ha elmegy hozzá meg nem is, fel lesz öltözve meg nem is, akkor feleségül veszi. A lány teljesíti a feltéteket és összeházasodnak. De a mese itt nem ér véget. Amikor a király királykodása során nem megalapozott (értsd: buta) döntést hoz, és erre a felesége rávilágít, akkor sértettségében a király olyan haragra gerjed, hogy visszazavarja az asszonyt az apjához. A nő kikönyörgi, hogy a neki legkedvesebbet magával vihesse a palotából. A király belegyezik. Az okos lány, aki már okos asszony, elkábítja a király és őt viszi magával. Amikor a király felébred és meghallja, hogy ő volt a feleségének a legkedvesebb, akkor már eszébe sincs válni.
A valóság
Lehetne legyinteni, hogy ezek csak mesék, és szívesen legyintenék én is, csak az a pici problémám, hogy ezekben a mesékben benne van az elmúlt bő 30 évem esszenciája. A nagy szócsaták és chat-elések férfiakkal, az izzás, a szellemes évődések, a tanulságos beszélgetések, és eljön az a pont, amikor mindez már nem előny, hanem valamiféle és megmagyarázhatatlan hátrány. És akkor hátrább lép az ember lánya, visszahúzódik, elfojt és kicsit megfullad, nem csillogtatja úgy a tudását, mint előtte, hanem okosan úgy forgajt a dolgokat, hogy a férfinak tessen. Ez várják a férfiak, ezt javasolják a nők.
A meséből úgy tűnik, hogy a nő okossága érték, a tanulságokat tekintve éppen olyan érték, mint a szépség, hiszen a lány férjhez megy és boldogan élnek, amíg meg nem halnak. De a Grimm változatban rettentő súlyos, hogy a férfi behisztizik azon, hogy buta döntése nyilvánvalóvá válik és ő ezért nevetségesnek érzi magát. Nem a nőt emeli maga mellé, például bízza rá az ítélkezést, ha már jobban ért hozzá, hanem lenyomja, megbünteti. Erőből. Hatalomból. A nő, persze, túl él, hiszen rafinált, okos. De amíg az elején úgy tűnt, hogy valódi társak, szellemi partnerek, a mese végére kiderül, hogy egy nő lehet okos, de sohase legyen okosabb, mint egy férfi, mint a király.
Társadami szinten napjainkban se sokkal jobb a helyzet. Egy “tudós asszonyság” jó, de jobb lenne egy tudós férfi, abba nem fájdulna bele a tekintélyes urak megkövesedett gerince, amikor felnéznek rá. Viszont az okos nők már megválaszthatják a meséinke a szereplőit, a királyságot, ahol élni és dolgozni akarnak, és tudja, hogy a szavak nem azt mindősítik, akire mondják, hanem aki mondja. És ezeket a kitételeket is el kellene mondani a lányoknak, én legalábbis őrültem volna, ha valaki elmondja nekem legalább annyiszor, mint Az okos lány meséjét.
El tudnék képzelni egy olyan verzió is Az okos lányra, mint Marie Curie története. 1903-ban a svéd akadémia először nem akarta jelölni Marie Curie-t a megosztott fizikai Nobel-díjra. Abban a korban igencsak furcsaságnak számított egy nő jelölése tudományos díjra. Viszont Pierre Curie megmakacsolta magát, saját jelölését kockáztatta és kilobbizta, hogy a felesége is részesüljön az elismerésben. Marie és Pierre ekkor már 8 éve házasok voltak.